مهدکودک مهدکودک ، تا این لحظه: 12 سال و 2 ماه و 19 روز سن داره

مرکز پیش دبستان و مهد قرآن مسجد الرسول(ص)(ازبهترینهای نازی آباد)55067618///09385975643حورسای سابق

کافیه یک ساعت کودک دلبندتان را به مهد ما بیاورید تا معنای محیط شاد و امن را با عمق وجود درک کنید...ان شاء الله

خاله لیلا ، مربی موفق پیش دبستان ما ومصاحبه همشهری محله با ایشون

1395/2/28 11:44
1,113 بازدید
اشتراک گذاری

 

چندي پيش با خبر شديم يكي از جوانان خوش فكر و خلاق محله در زمينه آموزش به كودكان كتاب‌هايي را به چاپ رسانده و در پايگاهي به نام خاله ليلا آموزش اين كتاب‌ها را به‌صورت رايگان براي علاقه‌مندان منتشر مي‌كند. وقتي نام خاله ليلا را در جست‌وجو‌گر گوگل وارد كرديم نخستين لينك پر بازديد فضاي مجازي برايمان باز شد. جالب است بدانيد خاله ليلاي محبوب دنياي مجازي، «سيده‌ليلا حسيني‌‌اخگر» است و در محله خاني‌آبادنو شمالي زندگي مي‌كند. رشته تحصيلي‌ او نرم‌افزار است اما با كسب مدرك مربيگري از جهاد دانشگاهي و فعاليت در مهد‌هاي كودك و پيش‌دبستاني توانسته مهارت‌هايي را كسب كند. اين جوان 31 ساله در زمينه آموزش به كودكان كتاب‌هايي تأليف کرده و حتي در پايگاهي به‌عنوان خاله ليلا و در یک كانال تلکرام براي علاقه‌مندان آموزش‌هايي رايگان مي‌دهد. اغلب كتاب‌هاي تأليف شده او در زمينه آموزش پيش‌دبستاني است و البته ناگفته نماند او يكي از مربيان برجسته در زمينه رياضي با چرتكه است. در ادامه گفت‌وگوي ما با اين نويسنده جوان را مي‌خوانيد.

پيش‌دبستاني مقطع مهمي است

حسيني آموزش به كودكان را خيلي دوست دارد و در اين‌باره مي‌گويد: «كار كردن با بچه‌ها براي من خيلي لذت‌بخش است. من عاشق بچه‌ها هستم و در فضاي كلاس خيلي به هيجان مي‌آيم و خودم را مثل بچه‌ها كوچك مي‌بينم.»
او در ادامه مي‌گويد: «كار كردن با بچه‌ها كار ساده‌اي نيست بايد با جان و دل كاركرد تا نتيجه گرفت. بچه‌ها در اين سن اگر آموزش‌هاي درست و لازم را نبينند براي ورود به مدرسه دچار مشكل مي‌شوند. مربيان پيش‌دبستاني واقعاً بايد براي اين بچه‌ها سنگ تمام بگذارند و لحظه‌اي نبايد از آموزش بچه‌ها غافل باشند. مشكلي كه در حال حاضر من مي‌بينم و خيلي از خانواده‌هاي بچه‌هاي پيش‌دبستاني با آن سركار دارند اين است كه مربيان آموزش‌هاي پيش از دبستان را خيلي جدي نمي‌گيرند و بسياري از آموزش‌ها را به اول ابتدايي موكول مي‌كنند. اين كاملاً غلط است چون خانواده‌ها براي حضور فرزندانشان در اين كلاس‌ها هزينه مي‌كنند و بايد نتيجه رضايتبخش بگيرند. من از مديران مدارس و پيش‌دبستاني درخواست مي‌كنم كه مربياني شايسته و وظيفه‌شناس براي مقطع پيش‌دبستاني انتخاب كنند. زيرا من ديده‌ام كه بعضي از مراكز علمي و فرهنگي كه كلاس‌هاي پيش‌دبستاني برگزار مي‌كنند در انتخاب مربي شايسته دقتي ندارند.»

نخستين تجربه‌ام درنا و برنا هستند

او از انتشار كتاب‌هايش مي‌گويد: «من از طريق پايگاه خاله ليلا با دكتر عالميان، مؤلف كتاب‌هاي درسي آشنا شدم و او به من پيشنهاد همكاري در زمينه چاپ كتاب دادند. از سال 1392 شروع به تأليف كتاب‌ها كردم و سال 1394 به پايان رسيد. اين كتاب‌ها از انتشارات پايش به چاپ رسيد و خوشبختانه استقبال خيلي خوبي هم از سوي مربيان پيش‌دبستاني داشت. شايد اگر حمايت‌هاي دكتر عالميان نبود من هيچ‌گاه به فكر چاپ كتاب نمي‌افتادم. البته هنوز هم مشغول تأليف كتاب‌هاي پيش‌دبستاني بوده و در آينده به فكر چاپ كتاب‌هايي براي گروه سني زير 5 سال هستم.»
حسيني در زمينه كتاب‌هاي چاپ شده‌اش مي‌گويد: «نخستين كتابم در قالب 6 جلد كتاب پيش‌دبستاني به نام مجموعه كتاب‌هاي درنا و برنا به چاپ رسيد. اين مجموعه 6 جلدي شامل كتاب رياضي، علوم پيش‌دبستاني و مهارت‌هاي نوشتاري، مهارت‌هاي زندگي، هوش و خلاقيت است.»
او در ادامه در مورد استقبال مربيان پيش‌دبستاني از كتاب‌هايش مي‌گويد: «دليل استقبال مربيان پيش‌دبستاني از كتاب‌ها اين است كه به‌صورت داستان نوشته شده و اين قالب داستاني بودن باعث مي‌شود بچه‌ها بهتر ياد بگيرند. به همين دليل به من پيشنهاد شده كه كتاب‌هاي اول ابتدايي هم به چاپ برسانم.»

بچه‌ها بايد خلاق باشند

حسيني در زمينه‌هاي مختلف مهارت داشته و اين مهارت‌ها را نيز به شاگردانش آموزش مي‌دهد. او در اين‌باره مي‌گويد: «من دوره‌هاي آموزش آتش‌نشاني را ‌گذارنده‌ام و به شاگردانم در پيش‌دبستاني اين آموزش‌ها را تدريس مي‌كنم. چندي پيش با بچه‌هاي پيش‌دبستاني مانور مقابله با خطرات زلزله انجام داديم كه خيلي خوب بود و والدين بچه‌ها هم بسيار خوشحال و راضي بودند. من دوست دارم بچه‌ها در همه زمينه‌ها خلاقيت داشته باشند. در فضاي كلاس به اين موضوع خيلي توجه مي‌كنم. مثلاً با وسايل ساده آموزشي مثل در بطري و چوب بستني آموزش‌هاي رياضي به آنها مي‌دهم كه خيلي برايشان جالب و جذاب است.»

رياضي با چرتكه واك مث

خاله ليلا كلاس‌هاي رياضي با چرتكه واك مث را نيز به مهارت‌آموزان پيش‌دبستاني‌اش آموزش مي‌دهد. او درباره فوايد استفاده از چرتكه در درس رياضي مي‌گويد: «آموزش محاسبه رياضي با استفاده از چرتكه با هدف تقويت تمركز، دقت و سرعت دانش‌آموزان انجام مي‌شود و باعث پيشرفت يادگيري در اين درس مي‌شود.»
او در مورد آموزش رياضي با چرتكه واك مث مي‌گويد: «چرتكه واك مث ارديبهشت سال گذشته توسط دكتر وحيد عالميان به ثبت رسيد و مجوز آموزشي‌اش را كسب كرد. اين چرتكه براي رده سني بالاي 4 سال است. اين چرتكه با رنگ طراحي شده و به مهارت‌آموزان كمك مي‌كند تا شمارش اعداد را به راحتي انجام دهند.»
او در ادامه مي‌گويد: «بچه‌ها در گروه سني بين 5 تا 13سال با يادگيري محاسبه ذهني سريع و دقيق، ظرفيت ذهن خود را توسعه مي‌دهند كه اين موضوع باعث بهبود مهارت‌هايي نظير مديريت زمان، تمركز و توانايي حل مسئله در بين آنها مي‌شود كه به موفقيت در همه رشته‌ها و زندگي روزمره منجر مي‌شود.»

جوانان مستعد بايد حمايت شوند

حسيني در پايان صحبت‌هايش از مديران آموزش و پرورش درخواستي دارد و مي‌گويد: «درخواستي كه عاجزانه از مديران آموزشي دارم اين است كه از نيروهاي جوان و با استعداد حمايت كنند و هميشه سابقه كار و تحصيلات را ملاك قرار ندهند. گاهي افراد جوان، استعداد‌ها و ظرفيت‌هايي دارند كه مي‌توان به خوبي از آنها استفاده كرد.»

به پايگاه خاله ليلا سري بزنيد

حسيني علاوه بر فعاليت‌هايش در زمينه مربيگري پيش‌دبستاني پايگاه اينترنتي را نيز هدايت مي‌كند. پايگاهي كه اين روزها بازديد‌كنندگان زيادي هم دارد. او در اين‌باره مي‌گويد: «وقتي پايگاه خاله ليلا را طراحي كردم هيچ‌وقت فكر نمي‌كردم اين‌قدر بازديد‌كننده داشته باشد. به‌ويژه از سوي خانواده‌ها كه پيگير مسائل آموزشي فرزندانشان بودند. من درهمه ساعت‌هاي روز به‌صورت آنلاين پاسخگوي اين عزيزان هستم و كانال تلگرامي هم براي دسترسي راحت‌تر خانواده‌ها به مطالب آموزشي راه‌اندازي كرده‌ام.»
او در مورد آموزش‌هايي كه در پايگاه خاله ليلا براي استفاده علاقه‌مندان قرار داده است مي‌گويد: «من سعي كرده‌ام از جديدترين و كاربردي‌ترين مطالب آموزشي براي پايگاه استفاده كنم. آموزش الفباي فارسي و انگليسي، آموزش گام به گام نقاشي، مجموعه آموزش اعداد، كاردستي‌هاي كودكانه، اريگامي، كاردستي و رنگ‌آميزی و نقاشي از جمله مطالب آموزشي پايگاه خاله ليلا است.»

منبع: همشهری محله

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)